понедельник, 7 декабря 2015 г.

Урок математики, 5 клас із застосуванням орігамі

Урок математики, 5 клас
Тема: Об'єм прямокутного паралелепіпеда
Мета: формувати вміння і навики знаходити об’єм прямокутного паралелепіпеда, удосконалювати мислення, увагу і творчу уяву учнів, їх вміння бачити «математичне» у знайомих речах; познайомити учнів стисло з мистецтвом орігамі, навчити виготовляти куб.
Тип уроку: урок-практикум
Обладнання (на кожній парті):
·        предмети у формі прямокутного паралелепіпеда;
·        іграшки – кубіки, блоки конструктора;
·        лінійка;
·        набір паперу для орігамі.
Перебіг уроку
ПЛАН
1.     Організаційний момент.
2.     Актуалізація опорних знань.
3.     Формулювання мети і завдань уроку.
4.     Практична робота.
5.     Мистецтво орігамі. Складання куба.
6.     Підсумки уроку, домашнє завдання.
1. Організаційний момент.
Перевірка готовності учнів до уроку (наявність необхідного обладнання).
2. Актуалізація опорних знань.
Математичний диктант
1.     Скільки граней має прямокутний паралелепіпед? (6)
2.     Знайти площу прямокутника зі сторонами 11см і 5см.(55 см2)
3.     Площа квадрата 49 см2. Чому дорівнює його сторона? (7см)
4.     Периметр квадрата 24см. Чому дорівнює площа цього квадрата? (36 см2)
5.     Прямокутник зі сторонами 3см і 9см поділили на квадарати зі стороною 1см. Скільки таких квадратів утворилося? (27)
6.     Чому дорівнює об’єм нашої класної кімнати з вимірами підлоги 4м, 7м і висотою 3м? (84м2)
7.     Чому дорівнює об’єм «кубіка-рубіка», якшо його сторона 10см.(1000 см2)
8.     Скільки квадратних сантиметрів в одному квадратному метрі?(10000)
9.     Навести приклад такого квадрата, щоб його площа і периметр були однакові? Назвати довжину сторони квадрата (4см)
10.         Навести приклад прямокутника і квадрата, щоб вони мали однакову площу. (прямокутник зі сторонами 2см і 8см і квадрат зі стороною 4см;
прямокутник зі сторонами 4см і 9см і квадрат зі стороною 6см і т.д.)
3. Формулювання мети і завдань уроку
 Нас оточують в повсякденному житті прямокутні паралелепіпеди, в одному з паралелепіпедів ми з вами знаходимося – це наша класна кімната і на сьогоднішньому уроці ми з вами попрацюємо «об’ємними експертами», тобто працівниками по знаходженню об’ємів геометричних тіл, самі навчимося виготовляти прямокутні паралелепіпеди, куби.
4. Практична робота
Учитель роздає учням одноразові моделі прямокутних паралелепіпедів (коробочки від ліків, зубної пасти, соку тощо, учні можуть самі принести деякі моделі). Учні на моделях переконуються, що не всі грані в них однакові. Під керівництвом вчителя учні розгортають ці коробки (дістають розгортки прямокутних паралелепіпедів), зафарбовують пари рівних граней однаковим кольором. Потім складають коробку, переконуються, що протилежні грані рівні (зафарбовані однаковим кольором).
Питання вчителя: як знайти обєм запропонованих фігур? Які виміри треба зробити?
Практичні завдання:
·        Знайти об‘єм 1 кубіка (блока конструктора).
·        Побудувати з блоків конструктора (кубиків) довільний прямокутний паралелепіпед. Як знайти його об‘єм? Запропонуйте два способи.
·        Побудуйте два різні паралелепіпеди з однаковим об‘ємом. Як ви це зробили? Перевірте за допомогою розрахунків.
·        Чи використовуються подібні розрахунки у практичній діяльності людини? Наведіть приклади.
5. Мистецтво орігамі. Складання куба.
Учень стисло розповідає про мистецтво орігамі.
Учень. Орігамі мистецтво складання паперу без використання клею та ножиць. Історія виникнення цього дивовижного мистецтва повязана з винайденням технології виготовлення паперу.  Поступово орігамі поширилось по всьому світу. Особливого  розквіту набуло в Японії. Сама назва «орігамі» утворюється з двох японських слів «орі» і «камі», що в перекладі означає «складений папір». Для складання фігурок орігамі часто користуються квадратом (прямокутник, у якого всі сторони рівні). Недаремно велика японська мудрість говорить: «Великий квадрат не має меж».
Учитель. Ми сьогодні за допомогою орігамі складемо куб. (Учитель роздає кожному учневі різнокольорові квадрати). Учні за поданою схемою разом з вчителем виготовляють заготовки для куба, а потім складають і сам куб.
                           Схема:
   













Знайти обєм виготовленого куба.
6. Підсумки уроку, домашнє завдання.
Усний рахунок.
Знайдіть відповідность  між значеннями сторін і об‘ємом прямокутного паралелепіпеда (з‘єднайте стрілками відповідні значення):

                           V={60; 30; 64; 280; 27; 900}
                 
А
3
10
7
3
5
2
В
5
2
8
3
20
8
С
2
3
5
3
9
4

Чи є серед запропонованих фігур куб?
    Багато речей, які вас оточують мають форму прямокутного паралелепіпеда: сірникова коробка, цеглина, пічка у класі, коробка від соку, коробка від ліків, шкаф, тумбочка тощо. Давайте складемо задачу із житєвого досвіду.
Задача. Представники із газової контори прийшли, щоб визначити об’єм кімнати (кажуть у народі: "скубувати хату"). Вони зробили такі виміри: довжина кімнати - 4м, ширина кімнати - 5м, а висота - 3м. Знайти об’єм кімнати. Діти розв’язують : V = 4*5*3 = 60 куб. м.
    Вдома на основі ваших спостережень складіть і розв‘яжіть задачі прикладного характеру. 
Для тих, хто зацікавився мистецтвом орігамі.
Знайти схеми виготовлення деяких фігур (кораблик, голуб, жаба, квітка, зірка тощо).


Комментариев нет:

Отправить комментарий